צוואה בכתב יד דוגמא – כולל דוגמאות והסברים

התנגדות לצוואה – מה זה ואיך עושים זאת נכון?

רשם הירושות – המדריך השלם

הפקדת צוואה – מתי? מי? כל מה שרציתם לדעת

איך לבחור עורך דין צוואות או ירושות – כמה טיפים עבורכם

צוואה לדוגמא – כולל דוגמאות והסברים

צוואה בכתב יד – בכלל תקף? המדריך השלם

תצהיר הסתלקות מירושה – מידע מקיף

איתור צו ירושה – איך עושים ואיפה?

עורך דין צוואות דניאל חנה

עו"ד דניאל חנה

ניסיון רב בתחום צוואות וירושות
איתור צו ירושה

עם פטירתו של אדם, רכושו נשאר מאחור ולרוב מתחלק בין היורשים שלו. כדי להקל על חלוקת הירושה, כאשר לא נמצאה צוואה שהנפטר הותיר אחריו, על בני המשפחה השכולים, לקחת על עצמם את המשימה של איתור צו ירושה וקיומו. במדריך הבא נסביר על איתור צו ירושה – איך עושים ואיפה ופרטים נוספים שחשוב להכיר כדי לייעל את התהליך.

מה חשיבותו של צו ירושה?

כאשר אדם נפטר ומתברר שלא הותיר אחריו צוואה, על היורשים המבקשים לקבל את הנכסים שהותיר אחריו בפטירתו, לפנות לרשם הירושה במשרד המשפטים ולבקש שיינתן להם מסמך הידוע כצו ירושה. מהלך זה חשוב מאין כמוהו לחלוקת העיזבון של המנוח בין יורשיו החוקיים, שכן ללא צו ירושה, רכושו של המנוח איננו בר ניצול, אלא בנסיבות חריגות.

איפה מתבצע ההליך לאיתור צו ירושה?

ההליך הבירוקרטי של קבלת צו ירושה מתבצע מול משרדי הרשם לענייני ירושות במשרד המשפטים. אולם זה המקום לציין כי במהלך השנים האחרונות, התהליך עבר דיגיטליזציה, אשר זירזה משמעותית את ההליכים, כך שכיום אין הכרח להגיע פיזית ללשכת הרשם לצורך הגשת הבקשה.

איך מגישים בקשה לאיתור צו ירושה?

על המבקש עצמו להגיש את הבקשה למתן צו ירושה לרשם לענייני ירושה. כאמור לעיל, כיום ניתן לעשות זאת באמצעות הגשה פיזית של טופס ידני לרשם הירושה, אך גם באופן מקוון דרך אתר האינטרנט של רשם הירושה. כמובן שההגשה צריכה לכלול הגשת תעודת זהות של הנפטר.

כמו כן, אם הפונה מיוצג על ידי עורך דין, עורך הדין יכול להגיש את הבקשה באופן מקוון בלבד, למעט מקרים חריגים.

הגשת בקשה מקוונת לצו ירושה

הרשם לענייני ירושה מציע פלטפורמה מקוונת להגשת בקשות לצו ירושה באופן דיגיטלי או איתור בקשה לצו ירושה / איתור צו קיום צוואה קיים – במידה וכבר הוגשו בקשות מסוג זה. כל אדם בעל עניין בירושה או נציגו המוסמך, יכולים להגיש בקשה לצו ירושה מקוון.

ראוי להזכיר כי במידה והיורשים מתכוונים להגיש בקשה למינוי מנהל עיזבון, עדיין ניתן להגיש את הבקשה למתן צו ירושה באופן מקוון. עם זאת, את הבקשה למינוי מנהל עיזבון כשלעצמה, יש להגיש למזכירות הרשם לענייני ירושה בנפרד.

לאחר הגשת הבקשה לצו הירושה, יפרסם הרשם לענייני ירושה הודעה בעיתון יומי ורישומים רלוונטיים נוספים כנדרש בחוק, המעידה על הגשת הבקשה. בשלב זה, יינתן פרק זמן של שבועיים לפחות למי שירצה להעלות התנגדות למתן צו הירושה. אם לא יועלו התנגדויות בתוך פרק זמן זה, הרשם יחתום חותם דיגיטלי על צו הירושה.

מנגד, אם תוגש התנגדות למתן צו הירושה, יעביר הרשם את התיק לבית המשפט לענייני משפחה, אשר לו הסמכות לטפל בהתנגדות לצווי ירושה. המתנגדים יישאו באחריות לבסס את התנגדותם לצו הירושה ולהציג ראיות המצדיקות את טענותיהם.

אופן מילוי הבקשה לצו ירושה

כדי להגיש בקשה למתן צו ירושה, חיוני לעקוב בקפידה אחר ההנחיות המופיעות בטופס הבקשה. להלן המסמכים והפרטים הנדרשים, שחשוב לכלול:

  • פרטים אישיים של היורשים: עליכם לאסוף את המידע האישי של כל היורשים, לרבות עותקי תעודת זהות שלהם, שמות מלאים כפי שמצוינים בתעודות הזהות שלהם, כתובות מגורים ומספרי טלפון.
  • עותק מאישור תשלום אגרת הטיפול בבקשה: עליכם לצרף עותק של אישורי התשלום עבור דמי פתיחת הבקשה ועמלת הפרסום בעיתון. עמלות אלו ניתן לשלם באמצעות שירות התשלומים הממשלתי המקוון, במקומות ייעודיים במשרד הרשם לענייני ירושה (בכרטיס אשראי בלבד), או בבנק הדואר. מומלץ מאוד לשמור עותק של אישור התשלום אם מגישים את הבקשה פיזית.
  • הצהרה או אישור על שליחת הודעות ליתר היורשים: חשוב לכלול בבקשה הצהרה של היורשים על כך שהם מודעים לבקשה לצו ירושה או לצרף אישור על ההודעות שנשלחו ליורשים בדבר הגשת הבקשה לצו ירושה.
  • ייפוי כוח (אם רלוונטי): אם המבקש מיוצג על ידי עורך דין, יש לצרף מסמך ייפוי כוח חתום על ידי עורך הדין.
  • תעודת פטירה של אזרח לא ישראלי שנפטר: אם לנפטר לא הייתה תעודת זהות ישראלית, יש לצרף תעודת פטירה שלו.
  • תעודות פטירה של יורשים שנפטרו: אם מי מהיורשים נפטר לפני המנוח, יש לצרף את תעודת הפטירה של כל יורש שנפטר, גם אם היו אזרחי ישראל.
  • תצהיר הסתלקות (אם רלוונטי): במידה ואחד היורשים מעוניין לוותר על החלק המיועד לו בעיזבון לטובת יורש אחר, יש לצרף תצהיר הסתלקות חתום על ידי עורך דין מטעמו. למידע נוסף על תצהיר הסתלקות מעזבון – קראו את המאמר שלנו בנושא תצהיר הסתלקות מירושה – מידע מקיף.
  • צו מינוי אפוטרופוס (אם רלוונטי): אם אחד היורשים הוא עדיין קטין או אדם שמינו עבורו אפוטרופוס חוקי, יש לציין זאת בטופס הבקשה ולצרף את צו המינוי הרלוונטי.
  • פרטי הרכב (אם רלוונטי): אם המנוח היה בעל רכב, ציינו את מספר הרישוי של הרכב, שנת ייצורו, שם היצרן ושם הדגם בטופס הבקשה.

ודאו שכל המסמכים והמידע הדרושים, כלולים כראוי בבקשתכם לצו ירושה כדי שתטופל ללא עיכובים מיותרים.

איך מתבצע איתור צו ירושה לפי תעודת זהות?

לאחר מתן וחתימה על צו ירושה על ידי הרשם, אם יש צורך לאתר את צו הירושה לפי תעודת זהות או לוודא האם ניתן בכלל, ניתן לעשות זאת באמצעות תעודת זהות של הנפטר. זאת באמצעות הפלטפורמה המקוונת של הרשם לענייני ירושה, אשר מאפשרת ליחידים להגיש בקשה לאיתור צו ירושה באמצעות תעודת זהות של הנפטר או מספר תיק (מספר בקשה). אם אתם מעוניינים לאתר צו ירושה לפי ת.ז ורוצים בעזרה – אתם מוזמנים לפנות אלינו.

לסיכום

במאמר זה ראינו כי על מנת שיורש יוכל לממש את זכויותיו בעיזבון המנוח ויקבל גישה לכספים, המיטלטלין והנכסים המגיעים לו על פי חוק, יש צורך בהגשת בקשה למתן צו ירושה. במידה ואתם עדיין לא בטוחים לגבי התהליך לאיתור צו ירושה – איך עושים ואיפה בדיוק, זה הזמן לפנות לסיוע משפטי מטעם עורך דין לענייני צוואות וירושה ולהבטיח את זכויותיכם בעיזבון.

עורך דין צוואות דניאל חנה

עו"ד דניאל חנה

ניסיון רב בתחום צוואות וירושות

דניאל חנה, עורך דין מוסמך בעל תואר ראשון במשפטים (L.L.B) וחבר לשכת עורכי הדין, בעל תואר B.A במדעי החברה (ניהול), מגשר מוסמך ובעל התמחות בגישור משפחה מטעם המוסד הארצי לגישור של לשכת עורכי הדין, חבר בוועדת כינוסים וחדלות פירעון של לשכת עורכי הדין וחבר בועדת ירושה של לשכת עורכי הדין (מחוז תל אביב).

עורך הדין דניאל חנה בעל ניסיון עשיר ורב שנים בניהול של תיקים מורכבים שבמרכזם סוגיות משפטיות סבוכות שמערבות את מגוון תחומי המשפט ופתרונן דורש ידע נרחב ומעמיק וחשיבה יצירתית.

עורך הדין דניאל חנה וצוות המשרד זמינים לרשותכם במהלך כל שעות הפעילות של המשרד.  

אולי יעניין אותך

צוואה בכתב יד דוגמא – כולל דוגמאות והסברים
התנגדות לצוואה – מה זה ואיך עושים זאת נכון?
רשם הירושות – המדריך השלם
איתור צו ירושה
פנו בנוגע לאיתור צו ירושה

השאירו פרטים להתקשרות ויועץ משפטי מטעמנו ייצור אתכם קשר ב24 שעות הקרובות

בשליחת פנייה זו הנכם מאשרים קבלת תוכן שיווקי מסמארט וויל. אנחנו מכבדים את הפרטיות שלכם ומתחייבים לא למסור את הדואל שלכם לצד שלישי. תוכלו לקרוא עוד תחת תנאי הפרטיות שלנו