התנגדות לצוואה – מה זה ואיך עושים זאת נכון?

רשם הירושות – המדריך השלם

הפקדת צוואה – מתי? מי? כל מה שרציתם לדעת

איך לבחור עורך דין צוואות או ירושות – כמה טיפים עבורכם

צוואה לדוגמא – כולל דוגמאות והסברים

צוואה בכתב יד – בכלל תקף? המדריך השלם

תצהיר הסתלקות מירושה – מידע מקיף

איתור צו ירושה – איך עושים ואיפה?

צוואה בכתב יד דוגמא – כולל דוגמאות והסברים

עורך דין צוואות דניאל חנה

עו"ד דניאל חנה

מומחה בתחום צוואות וירושות

חוק הירושה, תשכ"ה – 1965, קובע שניתן לעשות צוואה בארבעה דרכים. אחת מהדרכים היא "צוואה בכתב יד".

סעיף 19 לחוק הירושה, תשכ"ה – 1965, שכותרתו "צוואה בכתב יד",  קובע את האופן שבו יש לנסח את צוואה בכתב יד על מנת שהצוואה תהיה תקפה ותקוים בבוא העת:

"צוואה בכתב יד תיכתב כולה ביד המצווה, תישא תאריך כתוב בידו ותיחתם בידו."

מכיוון שאי עשיית הצוואה בהתאם לתנאים הקבועים בחוק הירושה, תשכ"ה – 1965 עלול להביא לפסילתה אנו ממליצים לכל מי שמחליט לעשות צוואה מסוג זה להקפיד על הכללים הבאים:

  • על המצווה לכתוב את כל הצוואה בכתב ידו. כתיבת הצוואה על ידי אדם שאינו המצווה תביא לפסילתה. גם עריכת הצוואה באמצעות מחשב והדפסתה תגרום לכך שהצוואה תיפסל ולא תקוים.
  • על הצוואה יש לכתוב את תאריך עשייתה. חובה להקפיד על כך שגם התאריך ייכתב בכתב ידו של המצווה.
  • על המצווה לחתום בכתב ידו על הצוואה.
  • יש לכתוב את פרטי המצווה והיורשים, שמם ומספר תעודת הזהות שלהם, בדיוק כפי שהם מופיעים בתעודת הזהות.  
  • אף כי חוק הירושה לא מחייב זאת,  אנו ממליצים למצווה לחתום על כל דף מדפי הצוואה בכתב ידו, לכתוב את תאריך עשיית הצוואה על כל דף בכתב ידו.
  •  אף כי חוק הירושה לא מחייב זאת,  אנו ממליצים למצווה למספר את כל דפי הצוואה בכתב ידו.
  • אף כי חוק הירושה לא מחייב זאת, אנו ממליצים להקפיד על כתב יד ברור, ולהימנע ממחיקות או תיקונים על גבי הצוואה.

כפי שניתן לראות, עשיית צוואה בכתב יד  היא הדרך הקלה, הפשוטה והזולה ביותר לעשיית צוואה, וזאת בין היתר מכיוון שניתן לעשותה באופן עצמאי ללא סיוע של עורך דין, או נוכחות של עדים וכו' בעת עשייתה.

לפניכם צוואה בכתב יד דוגמא שנעשתה במשרדנו:

דף ראשון מתוך צוואה בכתב יד דוגמא
דף שני מתוך צוואה בכתב יד דוגמא

אם כך, מדוע אנו ממליצים לפנות לעורך דין ולשלם לו אלפי שקלים חדשים לצורך עשיית צוואה, כשניתן לעשות זאת באופן עצמאי וללא עלויות?

ראשית, העובדה שבעת עשיית צוואה בכתב יד לא מעורבים עורך דין או עדים, מקלה על מי שאינו מרוצה מהצוואה להתנגד לה לאחר מותו של המצווה ולסכל את רצונו של המצווה.

שנית, אי הקפדה על עשיית הצוואה בהתאם לנוסח שקבוע בחוק הירושה עלול לגרום לכך שהצוואה לא תהיה תקפה, ומשכך בבוא היום לא תקוים. עשיית צוואה בסיוע  של עורך דין שזה תחום עיסוקו העיקרי, מעלה את הסיכויים שהצוואה תהיה תקפה ותקוים בבוא העת.

שלישית, עשיית צוואה בסיוע של עורך דין שמתמחה בצוואות וירושות, תגביר את הסיכויים שהוראות הצוואה יהיו ברורות, ניתנות ליישום מבחינת החוק וישקפו באופן מדויק את רצונו של המצווה, ומשכך הסיכוי שבבוא העת הצוואה תקויים ורצונו של המצווה יקוים יגדל.

האם אהיה חייב להפקיד את הצוואה אצל הרשם לענייני ירושה או שניתן להסתפק בשמירה של עותק ממנה בבית?

למרות שהחוק לא מחייב להפקיד את הצוואה אצל הרשם לענייני ירושה כתנאי לתוקפה, אנו ממליצים לעשות זאת, משני טעמים עיקריים:

  1. הפקדת הצוואה אצל הרשם לענייני ירושה תפטור אתכם מהצורך לשמור על העתק של הצוואה בביתכם או אצל בן משפחה או חבר קרוב, ובדרך זו תפחית את הסיכויים שבעודכם בחיים דבר עשייתה יוודע למישהו שלא יהיה מרוצה מעצם עשייתה או מתוכנה,  ולכן יפעיל עליכם לחץ לבטלה או לשנות את הוראותיה.
  2. הפקדת הצוואה אצל הרשם לענייני ירושה מבטיחה שגם אם לאחר מותכם, היא תימצא על ידי מישהו שלא יהיה מרוצה מתוכנה הוא ישמיד אותה או יערוך בה שינויים וכו'.

לסיכום חשוב לזכור,

אם בכל זאת החלטתם לעשות צוואה בכתב יד, אנו ממליצים להיעזר בדוגמא ל"צוואה בכתב יד" שלהלן, בתקווה שהיא תסייע לכם ככל האפשר לעשות את הצוואה בכתב יד בהתאם להוראות חוק הירושה, תשכ"ה -1965 ותגדיל את הסיכויים שהיא תהיה תקינה ותקפה, ובבוא היום רכושכם יחולק בדיוק כפי שרציתם.

עורך דין צוואות דניאל חנה

עו"ד דניאל חנה

מומחה בתחום צוואות וירושות

דניאל חנה, עורך דין מוסמך בעל תואר ראשון במשפטים (L.L.B) וחבר לשכת עורכי הדין, בעל תואר B.A במדעי החברה (ניהול), מגשר מוסמך ובעל התמחות בגישור משפחה מטעם המוסד הארצי לגישור של לשכת עורכי הדין, חבר בוועדת כינוסים וחדלות פירעון של לשכת עורכי הדין וחבר בועדת ירושה של לשכת עורכי הדין (מחוז תל אביב).

עורך הדין דניאל חנה עוסק בייצוג, ליווי וייעוץ משפטי מקיף ומקצועי בכל הערכאות במגוון רחב של תחומי המשפט האזרחי מסחרי, ובכללם בחדלות פירעון ושיקום כלכלי של יחידים ושל חברות, ייצוג זוכים וחייבים בהליכי הוצאה לפועל והסדרי חובות, דיני משפחה, צוואה וירושה, מקרקעין וכן בהליכי גישור ובוררות במגוון תחומי התמחותו.

עורך הדין דניאל חנה בעל ניסיון עשיר ורב שנים בניהול של תיקים מורכבים שבמרכזם סוגיות משפטיות סבוכות שמערבות את מגוון תחומי המשפט ופתרונן דורש ידע נרחב ומעמיק וחשיבה יצירתית.

הטלטלה העזה והקשיים הרגשיים אותם חווה כל אדם הנקלע להליכים משפטיים, כמו גם בני משפחתו הקרובים, החדירו בעורך הדין דניאל חנה את האמונה כי מעבר למחוייבותו לעבודה משפטית מקצועית ויסודית, הוא מחוייב ללוות כל לקוח באופן אישי ולהיות זמין וקשוב עבורו בכל עת.

עורך הדין דניאל חנה וצוות המשרד זמינים לרשותכם במהלך כל שעות הפעילות של המשרד.  

אולי יעניין אותך

צוואה בכתב יד דוגמא – כולל דוגמאות והסברים
התנגדות לצוואה – מה זה ואיך עושים זאת נכון?
רשם הירושות – המדריך השלם
Header desk@2x
פנו להתייעץ בנוגע לצוואה בכתב יד

השאירו פרטים להתקשרות ויועץ משפטי מטעמנו ייצור אתכם קשר ב24 שעות הקרובות

בשליחת פנייה זו הנכם מאשרים קבלת תוכן שיווקי מסמארט וויל. אנחנו מכבדים את הפרטיות שלכם ומתחייבים לא למסור את הדואל שלכם לצד שלישי. תוכלו לקרוא עוד תחת תנאי הפרטיות שלנו