צוואה בכתב יד דוגמא – כולל דוגמאות והסברים

התנגדות לצוואה – מה זה ואיך עושים זאת נכון?

רשם הירושות – המדריך השלם

הפקדת צוואה – מתי? מי? כל מה שרציתם לדעת

איך לבחור עורך דין צוואות או ירושות – כמה טיפים עבורכם

צוואה לדוגמא – כולל דוגמאות והסברים

צוואה בכתב יד – בכלל תקף? המדריך השלם

איתור צו ירושה – איך עושים ואיפה?

תצהיר הסתלקות מירושה – מידע מקיף

עורך דין צוואות דניאל חנה

עו"ד דניאל חנה

מומחה בתחום צוואות וירושות
תצהיר הסתלקות מירושה

אם אתם שוקלים לוותר על הירושה המגיעה לכם ולא בטוחים כיצד הדבר מתבצע הלכה למעשה, הגעתם למקום הנכון. במדריך הבא נספק לכם מידע מקיף על הגשת תצהיר הסתלקות מירושה על מנת שתבינו במה התהליך כרוך.

מהו תצהיר הסתלקות מירושה?

המושג המשפטי של "הסתלקות מירושה" או "הסתלקות מעיזבון", מתייחס להליך שבו יורש מוותר מרצונו החופשי על זכאותו לחלק המיועד לו בעיזבון המנוח. העיזבון כולל את כל הנכסים, הרכוש, הכספים, הזכויות והחובות שהותיר אחריו הנפטר, אותם ניתן להעביר בירושה. תצהיר הסתלקות מירושה, הוא למעשה המסמך שעל היורש המבקש להסתלק מחלקו מעיזבון, להגיש כהודעה בכתב ללשכת רשם הירושה.

מי רשאי להגיש תצהיר הסתלקות מירושה?

לאדם המיועד לרשת את זולתו, בין אם כיורש על פי דין (בהעדר צוואה) או כיורש הנזכר בצוואה של אדם שנפטר, ישנה הזכות לוותר על חלקו בעיזבונו של הנפטר. סעיף 6 לחוק הירושה מאפשר זאת על בסיס העיקרון לפיו לא ניתן לכפות על יחיד המיועד כיורש, לקבל את הירושה בניגוד לרצונו.

למי ניתן לייעד את הירושה בהגשת תצהיר הסתלקות מירושה?

יורשים המעוניינים להסתלק מחלקם בעיזבון, זכאים להעביר את חלקם – במלואו או בחלקו בלבד, לבן משפחה זכאי אחר (מוגבל לבן הזוג הנותר של המנוח, ילדי המנוח או אחיי המנוח) – במהלך שנקרא "הסתלקות ספציפית" מירושה. לחילופין, ניתן גם לבחור לבצע מהלך שנקרא "הסתלקות כללית", שמשמעו ויתור על חלקו של היורש בעיזבון, מבלי לייעד אותו ליורש מסוים באופן ספציפי. במקרה זה, החלק שעליו אותו יורש מוותר, מתחלק בין יתר יורשי המנוח, באופן יחסי, בהתאם לדיני הירושה והחלקים המיועדים להם בעזבונו של המנוח כדין.

איך מגישים תצהיר הסתלקות מירושה בפועל?

על פי חוק הירושה, הסתלקות מירושה כרוכה בהגשת תצהיר בכתב, עליו יש לחתום ולאמתו על ידי עורך דין. פירושו שלא ניתן לוותר על ירושה באמצעות הצהרה בעל פה או להביא לכך בהתנהגות בלבד.

הגשת בקשה להסתלקות ספציפית מירושה, כרוכה במילוי טופס הסתלקות מירושה.בטופס זה צריך למלא את זהות המנוח, גודל החלק בירושה שממנו מגיש התצהיר מבקש להסתלק, את זהות האדם שלטובתו היורש מוותר על זכויותיו בעיזבון המנוח ואת הנתח הספציפי מחלקו בעיזבון, עליו הוא מוותר למענו. ציון הפרטים הללו, רלוונטי במקרה של הסתלקות ספציפית, בין אם היורש מוותר רק על חלק מהעיזבון או על כולו לטובת יורש אחר.

אם מי שחפץ בויתור על חלקו בעיזבון עדיין קטין או נחשב כפסול דין, עובדה זו צריכה להיות מוזכרת גם היא במסגרת התצהיר, היות ויש צורך באישור מיוחד מבית המשפט להסתלקות מהירושה במקרים כאלו.

לאחר מכן, יש לחתום על התצהיר בנוכחות עורך דין ולהגישו לרשם לענייני ירושה או לבית המשפט לענייני משפחה, במידה והתיק הועבר כבר מהרשם לבית המשפט.

חשוב לציין כי תצהיר ערוך, גם אם נחתם ואומת, שאינו מוגש לרשם הירושה, לא ייחשב תקף לצורך ויתור על הירושה. מנגד, מרגע שהתצהיר אושר בידי הרשם או בית המשפט, המסתלק ייחשב בראי החוק כמי שמעולם לא היה לו חלק בירושת המנוח.

מתי מגישים תצהיר הסתלקות מירושה?

טופס הסתלקות מעיזבון חייב להיות מוגש בטווח הזמן בין מועד פטירתו של המוריש לבין המועד בו העזבון שלו מחולק בין יורשיו בפועל. עם זאת, הגשת תצהיר ההסתלקות תתאפשר רק אחרי שהתקבל צו קיום לצוואה או לחילופין – צו ירושה.

למידע נוסף על הוצאת צו ירושה או צו קיום צוואה – קראו את המאמר הבא שלנו בנושא איתור צו ירושה.

על מנת להימנע מסיבוכים בתהליך, חשוב ביותר להקפיד על השלמת התהליך להסתלקות מהעיזבון במסגרת חלון הזמן בין פטירתו של המוריש לבין מועד חלוקת הירושה בין היורשים, ולא יאוחר מכך.

לסיכום

ניווט במורכבות של דיני ירושה וקבלת החלטות לגבי חלקו של אדם בעיזבון, יכולים להתברר כעניין מאתגר. בין אם אתם שוקלים לוותר על הירושה המגיעה לכם או שיש לכם חששות לגבי ההשלכות המשפטיות של קבלתה, מומלץ מאוד לפנות לסיוע משפטי מקצועי. עורך דין לענייני ירושה וצוואות יכול לספק לכם הכוונה חשובה בתהליך קבלת ההחלטות שלכם, להבטיח שזכויותיכם מוגנות ולעזור לכם לקבל החלטות מושכלות. אל תהססו לפנות עוד היום למשרדנו כדי להבטיח שיש לכם את המידע והסיוע הדרושים כדי להסדיר ביעילות את ענייני הירושה שלכם.

עורך דין צוואות דניאל חנה

עו"ד דניאל חנה

מומחה בתחום צוואות וירושות

דניאל חנה, עורך דין מוסמך בעל תואר ראשון במשפטים (L.L.B) וחבר לשכת עורכי הדין, בעל תואר B.A במדעי החברה (ניהול), מגשר מוסמך ובעל התמחות בגישור משפחה מטעם המוסד הארצי לגישור של לשכת עורכי הדין, חבר בוועדת כינוסים וחדלות פירעון של לשכת עורכי הדין וחבר בועדת ירושה של לשכת עורכי הדין (מחוז תל אביב).

עורך הדין דניאל חנה עוסק בייצוג, ליווי וייעוץ משפטי מקיף ומקצועי בכל הערכאות במגוון רחב של תחומי המשפט האזרחי מסחרי, ובכללם בחדלות פירעון ושיקום כלכלי של יחידים ושל חברות, ייצוג זוכים וחייבים בהליכי הוצאה לפועל והסדרי חובות, דיני משפחה, צוואה וירושה, מקרקעין וכן בהליכי גישור ובוררות במגוון תחומי התמחותו.

עורך הדין דניאל חנה בעל ניסיון עשיר ורב שנים בניהול של תיקים מורכבים שבמרכזם סוגיות משפטיות סבוכות שמערבות את מגוון תחומי המשפט ופתרונן דורש ידע נרחב ומעמיק וחשיבה יצירתית.

הטלטלה העזה והקשיים הרגשיים אותם חווה כל אדם הנקלע להליכים משפטיים, כמו גם בני משפחתו הקרובים, החדירו בעורך הדין דניאל חנה את האמונה כי מעבר למחוייבותו לעבודה משפטית מקצועית ויסודית, הוא מחוייב ללוות כל לקוח באופן אישי ולהיות זמין וקשוב עבורו בכל עת.

עורך הדין דניאל חנה וצוות המשרד זמינים לרשותכם במהלך כל שעות הפעילות של המשרד.  

אולי יעניין אותך

צוואה בכתב יד דוגמא – כולל דוגמאות והסברים
התנגדות לצוואה – מה זה ואיך עושים זאת נכון?
רשם הירושות – המדריך השלם
תצהיר הסתלקות מירושה
בקשת תצהיר הסתלקות מירושה

השאירו פרטים להתקשרות ויועץ משפטי מטעמנו ייצור אתכם קשר ב24 שעות הקרובות

בשליחת פנייה זו הנכם מאשרים קבלת תוכן שיווקי מסמארט וויל. אנחנו מכבדים את הפרטיות שלכם ומתחייבים לא למסור את הדואל שלכם לצד שלישי. תוכלו לקרוא עוד תחת תנאי הפרטיות שלנו